تاریخ انتشار: چهارشنبه 1395/08/19 - 10:30
کد خبر: 215682

در مناظره دانشجویی پیرامون «مذاکره با آمریکا» در دانشگاه شیراز مطرح شد:

نقدا مذاکره کردیم که نسیه امتیاز بدهند؟/ ایران در چند سال گذشته هیچ پیشرفت ملموسی نداشته! +عکس

نقدا مذاکره کردیم که نسیه امتیاز بدهند؟/ ایران در چند سال گذشته هیچ پیشرفت ملموسی نداشته! +عکس

عارف درخشان و محمد رئوف ب هعنوان مناظره کننده منتقد و مهدی زارعی و جهان فتحی به عنوان مناظره کننده موافق مذاکره حاضر شدند که در ادامه، گزیده‌ای از مهمترین بخش‌های این مناظره دانشجویی را می‌خوانید.

خبرنامه دانشجویان ایران: کرسی آزاداندیشی با موضوع ارزیابی مذاکره با آمریکا در دانشگاه شیراز به همت انجمن اسلامی دانشجویان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ عارف درخشان و محمد رئوف به عنوان مناظره کننده منتقد و مهدی زارعی و جهان فتحی به عنوان مناظره کننده موافق مذاکره حاضر شدند که در ادامه، گزیده‌ای از مهمترین بخش‌های این مناظره دانشجویی را می‌خوانید:

عارف درخشان: تنها دستاورد برجام این بود که دست امریکای خبیث، بدعهد و پیمان شکن یک بار دیگر برای مردم و مسئولین کشور عزیزمان، ایران رو شد
عارف درخشان به عنوان شروع کننده بحث گفت :قطع رابطه با امریکا ریشه در ظلم های قبل از انقلاب  امریکا به مردم ایران دارد. از جمله این ظلم ها کودتای 28 مرداد بود که 25 سال انقلاب اسلامی ما را عقب انداخت. در بحث مذاکرات برجام حاضر شدن امریکا پای میز مذاکره دو علت دارد. علت اول پیشرفت زیاد ایران در چند سال اخیر است که به گفته امریکایی ها که گفته اند ممکن است رویای ایرانی ها مبنی بر تسلط بر خاورمیانه تحقق یابد. علت دوم بحث سست شدن تحریم هاست. برای مثال کشور فرانسه بارها بر دولت امریکا فشار اورد و اعلام کرد که در این تحریم ها ما متحمل ضرر شدیم.

وی ادامه داد: در بحث تحریم های نفتی سه نوع تحریم وجود دارد. اول تحریم فروش، دوم تحریم بانکی و سوم تحریم دسترسی به درامد نفتی که در توافقنامه لوزان هیچ بحثی در این باره نشده.

درخشان منتقد برجام در این کرسی ازاداندیشی ادامه داد: میگویند هزینه ساخت فردو و اراک بسیار بیشتر از بازده آن است اما این عزیزان نمیدانند که هزینه واردات آدامس از هزینه فردو و اراک بیشتر بوده. در حال حاضر ظرفیت سانتریفیوژ های باقیمانده بسیار کمتر از نیروگاه بوشهر است. امریکا تحریم دارویی را برداشت اما با گرفتن غنی سازی 20% از ما، درمان روزانه 4000 بیمار توسط دارو های هسته ای را از دست دادیم.

محمد رئوف: آیا ما مذاکره کردیم که امتیازات نقد بدهیم و امریکایی ها امتیازات را نسیه بدهند و یا حتی ندهند؟/ می گویند ما برویم سفارت امریکا در ایران را باز کنیم و ارتباط فرهنگی با آنها داشته باشیم/ نگاه کنید کاندید های انتخابات ریاست جمهوریشان چه رفتاری با هم دارند/ این نهایت فرهنگ این کشور است. آیا این درست است که ما با این ها ارتباط فرهنگی داشته باشیم؟
محمد رئوف به عنوان منتقد برجام در این مناظره گفت: مذاکره با امریکا یک تابو در جمهوری اسلامی نبوده و بار ها انجام شده اما مذاکره با امریکا با مذاکره با کشور های دیگر متفاوت است و باید چارچوب خاص خود را داشته باشد. امریکا می خواهد شکست خود در ظلم و تحریم را از راه مذاکره جبران کند.ما در برجام به دنبال این بودیم که با دادن امتیازاتی، امتیازاتی مانند رفع آنی تحریم را بدست بیاوریم. ما در برجام امتیازات کمی از دست ندادیم. راکتور اراک را با سیمان پر کردیم. غنی سازی 20% را که بابت رسیدن به آن شهید داده بودیم را در برجام از دست دادیم. همه این ها برای لغو آنی تحریم ها بود. مگر آقای روحانی پس از امضای برجام نگفتند که در روز اجرای توافق تمامی تحریم ها حتی تحریم های موشکی هم رفع خواهد شد. مگر آقای عراقچی نگفتند که تمامی تحریم های اقتصادی یکجا برداشته خواهد شد. حالا چه شده که آقای سیف بعد از 3 ماه از اجرای برجام می گویند دستاورد ایران در زمینه روابط بانکی خارجی تقریبا هیچ بوده. آیا ما مذاکره کردیم که امتیازات نقد بدهیم و امریکایی ها امتیازات را نسیه بدهند و حتی ندهند؟ می گویند ما برویم سفارت امریکا در ایران را باز کنیم و ارتباط فرهنگی با آنها داشته باشیم. نگاه کنید کاندید های انتخابات ریاست جمهوریشان چه رفتاری با هم دارند. این نهایت فرهنگ این کشور است. آیا این درست است که ما با این ها ارتباط فرهنگی داشته باشیم؟

وی افزود: میگویند ایران هیچ پیشرفت ملموسی نداشته . اگر این حرف را شخصی در خارج از ایران بزند ما به او ایرادی نمی گیریم. اما کسی که در ایران زندگی میکند میبیند که در سال های اخیر ما موشک به فضا پرتاب کردیم. موجود زنده به فضا فرستادیم. ما در کدام صنعت به اندازه صنعت نظامی تحریم بودیم و الان کار به جایی رسیده که امریکا و اسراییل از موشک های ما هراس دارند، از قایق های تندرو سپاه می ترسند.

رئوف ادامه داد : این که میبیند ما در زمینه موشکی پیشرفت کردیم و به آن حد رسیده ایم که دشمنان از موشک های ما میترسند به این دلیل است که انقلاب به زمینه موشکی وارد شد. آیا کشوری که در علم موشکی با وجود تحریم های بی رحمانه این همه پیشرفت کرده نمی تواند در اقتصاد موفق شود؟ مشکلات اقتصادی ما ربطی به ارتباط یا عدم ارتباط با امریکا ندارد. مشکلات اقتصادی ما ریشه در عدم مدیریت صحیح است.

مهدی زارعی: ایران در چند سال گذشته هیچ پیشرفت ملموسی نداشته!
مهدی زارعی به عنوان موافق مذاکره گفت : ریشه های مخالفت با امریکا از اول انقلاب بوجود آمد. زمانی که کومونیست ها نفوذ ایدئولوژیک در ایران داشتند و از امریکا یک شیطان ساخته بودند. یکی از دلایل مخالفت گروهی از سیاستمداران با مذاکره با امریکا ریشه در نفوذ روسیه در این جناح ها دارد. اوایل انقلاب هم که به سفارت امریکا حمله شد ریشه های کمونیستی دارد. مذاکره با امریکا تا زمانی زیاد مذاکره تابو و محرمانه بود. اینکه ما از مذاکره هراس داشته باشیم اینطور جلوه میکند که ما حرف حقی برای گفتن نداریم. برجام خوب یا بد ربطی به آقای روحانی نداشت و در دوره آقای احمدی نژاد شروع شد. درباره راکتور اراک باید بگویم که یک هزینه سنگین برای کشور بود و چندین برابر هزینه وارد کردنش هزینه شد. اگر قرار است با امریکا مقابله کنیم باید شبیه چین عمل کنیم که امریکا را مقروض و بدهکار خودش کرده.

جهان فتحی به عنوان موافق برجام گفت: مذاکرات با امریکا همیشه تابو بوده ولی مذاکراتی نیز قبلا بوده .بنده نه تنها موافق مذاکره با امریکا هستم بلکه موافق تعامل با دنیا هستم که امریکا هم بخشی از دنیاست و بخش خیلی مهمی هم نیست. آنها یک دویست و هفتم دنیا هستند و به اندازه خودشان سهم دارند. تعامل با هر کشوری در دنیا می تواند ما را رو به جلو حرکت کند. ما میخواهیم با یک ابر قدرت مذاکرهه کنیم و خود امریکا هم خواستار این مذاکره است چون ایران هم یک ابر قدرت است.مذاکره با امریکا به معنی قبول سیاست های امریکا نیست. زمانی دیدن لیگ NBA هم تابو بود. الان اگر ما بتوانیم سفارت امریکا در ایران را باز کنیم می توانیم روابط فرهنگی خوبی با آنها داشته باشیم.

وی ادامه داد : ما در برجام رفع تحریم های دارویی داشتیم.ما قبل از برجام نمی توانستیم به اندازه کافی نفت برداشت کنیم اما الان به اندازه قطر نفت برداشت می کنیم.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
واکنش سازمان ملل به رفتار پلیس آمریکا با دانشجویان
جدول لیگ برتر/ تداوم صدرنشینی استقلال
تداوم تساوی های بدون گل/ توقف پرسپولیس مقابل سپاهان
تساوی بدون گل دو تیم استقلال و تراکتور
ادامه رونق اکران‌های مردمی فیلم‌های سینمایی؛ فروش سال ۱۴۰۳ از یک میلیارد تومان عبور کرد
افتتاح نخستین دانشکده علوم خانواده ایران
زارع‌پور: به زودی سایتی برای نمایش سرعت اینترنت اپراتورها رونمایی می‌شود
سخنگوی یونیسف: گورستان‌هایی در غزه دیدم که مملو از کودک بود
اصابت موشک‌های حزب‌الله به ۲ سازه در شمال فلسطین اشغالی
۹۰ درصد مردم غزه زیر خط فقر قرار گرفتند
میانگین مالیات طلافروشان کمتر از کارمندان شد
کاهش نرخ تورم چرا هنوز به نقطه مورد انتظار دولت نرسیده است؟
تجمع دانشگاهیان در حمایت از دانشجویان آمریکا و اروپا
فریب مردم با درج "بدون کلسترول" روی روغن‌های نباتی
بررسی آخرین وضعیت ایجاد حساب واحد خزانه توسط دستگاه‌ها در کمیسیون اصل نود
دیدار تیم ملی والیبال دانش‌آموزی ایران با رهبر معظم انقلاب +عکس
ثبت دانشکده تاریخی «سه‌گوش» اهواز به نام دانشگاه
بازداشت حداقل ۱۰۰۰ دانشجو در دانشگاه‌های آمریکا
برهنگی و عریانی یکی از دسیسه‌های دشمن برای نابود کردن خانواده‌هاست
آماده‌باش مدیریت بحران تهران برای بارش‌های شدید
استرداد کلاهبردار ۱۲۰۰ میلیاردی به کشور
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top